Wharton Epstein, Tokali Kilise (DOS 1986)
[Βιβλιογραφία]
Ann Wharton Epstein, Tokali Kilise, Tenth-Century Metropolitan Art in Byzantine Cappadocia, XXII series Dumbarton Oaks Studies (DOS) (Dumbarton Oaks Research Library and Collection, Washington, D.C. 1986)
Είναι η μελέτη της Ann Wharton Epstein για μία από τις πιο ενδιαφέρουσες, ιστορικά και καλλιτεχνικά, υπόσκαφες εκκλησιές της Καππαδοκίας: το «Τοκαλί Κιλισέ» (όπως είπαν οι Τούρκοι αυτόν τον μοναδικής λαμπρότητας και ομορφιάς αυτοκρατορικό ναό του 10ου αι. στην είσοδο της Κοιλάδας των Κοράμων) ή η «Εκκλησία των Στεφάνων» (όπως τον είπαν οι Έλληνες ερευνητές) δίχως να γνωρίζουμε ούτε πού ήταν αφιερωμένος ούτε τους δύο χορηγούς των δύο φάσεων του υπόσκαφου. Μία άρτια τεκμηριωμένη μελέτη (έκδοση του 1986) με πλούσιο εικονογραφικό υλικό (σχέδια, κατόψεις, πολλές ασπρόμαυρες και μερικές έγχρωμες φωτ – όλες πολύ καλής ποιότητας). Να σημειωθεί ότι πρόσφατα (β΄ δεκαετία του 21ου αι., δηλαδή περίπου 30 χρόνια μετά την έκδοση αυτού του βιβλίου) έγινε νέος καθαρισμός των τοιχογραφιών.
Από την παρουσίαση του βιβλίου: Tokalı Kilise (Buckle Church) was the principal sanctuary of a large monastic center in Byzantine Cappadocia, now central Turkey. This cave church was carved into the soft volcanic stone of the region and decorated with frescoes in several stages between the mid-ninth and mid-tenth centuries. These successive enlargements reflect the growth in size and wealth of the Christian community that Tokalı Kilise served. The church preserves one of the richest ensembles of painting to survive from the early Middle Ages. Its pictorial programs include the cycles of the life of Christ and St. Basil as well as scores of icons of saints. The extremely high-quality frescoes of the final phase of decoration are also the only monumental works of metropolitan inspiration to survive from the mid-tenth century, a period identified as a “Renaissance” because of the dominance of classicizing form in the minor arts. The author presents here the results of the photographic survey carried out after the recent restoration of the frescoes under the auspices of UNESCO. In the text she discusses the chronology of the architecture and the decoration of the church and analyzes the monument’s artistic and historical significance.
In addition, Paul M. Schartzbaum provided an appendix on the conservation of mural paintings in the rock-cut churches of Göreme.