Νέος Μουσικός Ελληνομνήνων τ. 1 (2018)
[Βιβλιογραφία]

Συντομογραφία
Νέος Μουσικός Ελληνομνήνων τ. 1 (2018)
Μορφή Εντύπου / Δημοσιεύματος
Επιστημονικό Περιοδικό

Χ. Ξανθουδάκης, Κ. Γαρίτσης, Νέος Μουσικός Ελληνομνήνων Χ. Ξανθουδάκης, Στέλλα Κουρμπανά, Κ. Καρδάμης, Π. Βλαγκόπουλος (συντακτική ομάδα), τεύχος 1 (Ωδείον Αθηνών, Κέντρο Έρευνας και Τεκμηρίωσης του Ω. Α, Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Edition Orpheus-Εκδόσεις Νικολαΐδη, Αθήνα Σεπτ.-Δεκ. 2018)

Συλλογικό έργο
Ναι
Στοιχεία

Τετραμηνιαίο μουσικολογικό περιοδικό. Πρώτο τεύχος Σεπτ. – Δεκ. 2018. Tο Κέντρο Έρευνας και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου προχώρησε στην έκδοση του μουσικολογικού περιοδικού Νέος Μουσικός Ελληνομνήμων, το οποίο αποτελεί συνέχεια του περιοδικού Μουσικός Ελληνομνήμων που εξέδιδε το Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου από το 2008 έως και το 2015. Στην νέα του εποχή, το περιοδικό φιλοδοξεί να προβάλλει ζητήματα που σχετίζονται με τη ελληνική μουσική δραστηριότητα, τους Έλληνες συνθέτες, τα ελληνικά έργα και τη μουσική ζωή στον τόπο μας, με ύλη αυξημένη και διευρυμένη.

Την συντακτική ομάδα αποτελούν οι Χάρης Ξανθουδάκης, Στέλλα Κουρμπανά, Κώστας Καρδάμης (μέλη της σύνταξης και του παλαιού Μουσικού Ελληνομνήμονα) και ο Πάνος Βλαγκόπουλος, νέος διευθυντής του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Το περιοδικό πωλείται στα βιβλιοπωλεία, με το συμβολικό αντίτιμο των 7.00 ευρώ, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ετήσιας συνδρομής. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το περιοδικό ή για την αποστολή κειμένων, μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας στα archives@athensconservatoire.gr, /// eremus@ionio.gr

Τεύχος 1 Σεπτέμβριος-Δεκέμβριος 2018: Της Σύνταξης

«Όταν το 1853, σταμάτησε να εκδίδεται ο Ελληνομνήμων του Ανδρέα Μουστοξύδη, χρειάστηκε να περάσουν αρκετές δεκαετίες μέχρι να δει το φως της δημοσιότητας ο Νέος Ελληνομνήμων του Σπυρίδωνος Λάμπρου. Η Μουσική, ωστόσο, φαίνεται ότι προικοδότησε την Ιστορία της μ’ ένα πολύ γρηγορότερο τέμπο. Έτσι, μία μόλις τριετία μετά την έκδοση του τελευταίου – διπλού τεύχους – του Μουσικού Ελληνομνήμονα (αρ. 21-22, Μάιος-Δεκέμβριος 2015), έχετε στα χέρια σας το πρώτο τεύχος του Νέου Μουσικού Ελληνομνήμονα. Το νέο περιοδικό αποτελεί συνέχεια του παλιού, αφού ο επιστημονικός στόχος παραμένει ίδιος: η τεκμηριωμένη ιστορική έρευνα της ελληνικής μουσικής. Η συντακτική ομάδα έγινε τετραμελής, χάρις στη συμμετοχή του Πάνου Βλαγκόπουλου, Αναπληρωτή Καθηγητή του Ιονίου Πανεπιστημίου, που αντικατέστησε τον Χάρη Ξανθουδάκη στη διεύθυνση του Εργαστηρίου Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών. Ο – ομότιμος, πλέον, καθηγητής – Χ. Ξανθουδάκης είναι τώρα διευθυντής του νεοσύστατου Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών, με Έφορο Αρχείων τη δρ. Στέλλα Κουρμπανά, ενώ ο Επίκουρος Καθηγητής Κώστας Καρδάμης προετοιμάζει την νέα εποχή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Ιονίου Πανεπιστημίου με αντικείμενο την Ιστορία της Νεοελληνικής Μουσικής, που με τόση επιτυχία είχε ξεκινήσει ο ίδιος πριν από μερικά χρόνια.

Για τη νέα εποχή του περιοδικού χρειάστηκε να επιβαρύνουμε τον αναγνώστη με ένα μικρό χρηματικό αντίτιμο. Ελπίζουμε ότι θα τον αποζημιώσουμε με τη γενναία αύξηση του αριθμού σελίδων και τη θεματολογικά διευρυμένη ύλη. Πρόγευση αυτών των βελτιώσεων, το ανά χείρας πρώτο τεύχος και τα περιεχόμενά του. Η «Αρμονία» του Γύζη που κοσμεί το εξώφυλλο του Νέου Μουσικού Ελληνομνήμονα και που αποτέλεσε το ιστορικό σύμβολο του Ωδείου Αθηνών έδωσε την αφορμή στη Στέλλα Κουρμπανά να ερευνήσει και να αφηγηθεί την άγνωστη ιστορία της. Άγνωστη και αδιερεύνητη ως σήμερα και η σχέση του Σπύρου Σαμάρα με τον ελευθεροτεκτονισμό· την ανασυνθέτει ο Κώστας Καρδάμης. Η Έλλη Λαμπρίδη, σημαντική φιλόσοφος και διανοούμενη του 20ού αιώνα αφηγείται με δύο ανέκδοτα κείμενά της – που εντόπισε, δημοσιεύει και σχολιάζει ο βιογράφος της Κωνσταντίνος Γαρίτσης – τη γνωριμία της με τον Δημήτρη Μητρόπουλο στα θρανία του Ωδείου Αθηνών. Άγνωστα επίσης τα γεγονότα της χρονικής περιόδου ανάμεσα στην αποφοίτηση του βιολονίστα – ακόμη – Νίκου Σκαλκώτα και την αναχώρησή του για το Βερολίνο, γεγονότα που επηρέασαν καθοριστικά το μέλλον του νεαρού μουσικού, όπως τα παρουσιάζει αναλυτικά και τεκμηριωμένα ο Χ. Ξανθουδάκης. Πολύ πιο κοντά στη δική μας εποχή οι Διαγωνισμοί της Αρχιεπισκοπής Αθηνών για την ανάδειξη υποτρόφων σπουδαστών της ψαλτικής τέχνης στο Ωδείο Αθηνών. Τα σχετικά τεκμήρια δημοσιεύει σχολιασμένα η Ευαγγελία Α. Χαλδαιάκη.» Αναλυτικά Περιεχόμενα στο https://www.athensconservatoire.gr/wp-content/uploads/2019/01/.pdf

Λέξεις - κλειδιά
Αθήνα, σύγχρονη.
Δέκατος ένατος αιώνας.
Εικοστός αιώνας.
Ελλάδα, σύγχρονη.
Μουσική.
Μουσικός, μουσικοί.
Σύγχρονη εποχή.
Ωδείο.