Φραγκουδάκη, Αναγνωστικά δημοτικού σχολείου (1978)
[Βιβλιογραφία]

Συντομογραφία
Φραγκουδάκη, Αναγνωστικά δημοτικού σχολείου (1978)
Μορφή Εντύπου / Δημοσιεύματος
Βιβλίο

Άννα Φραγκουδάκη, Τα αναγνωστικά βιβλία του δημοτικού σχολείου. Ιδεολογικός πειθαναγκασμός και παιδαγωγική βία, (Εκδόσεις Θεμέλιο, Αθήνα 1978)

Στοιχεία
Το σχολείο μεταδίδει γνώσεις. Προετοιμάζει δηλαδή το παιδί για την επαγγελματική ενσωμάτωση του στο κοινωνικό σύνολο, για τη μετατροπή του σε μέρος του παραγωγικού πληθυσμού. Συγχρόνως, το σχολείο «διαμορφώνει τον άνθρωπο». Προετοιμάζει δηλαδή το παιδί για την ιδεολογική του ενσωμάτωση στην κοινωνία. Οι αξίες με τις οποίες το σχολείο διαμορφώνει τον «ηθικό άνθρωπο» είναι πάντοτε οι κυρίαρχες κοινωνικές αξίες. Με την έννοια αυτή, κάθε κοινωνία μπορεί να κριθεί από το περιεχόμενο της διδασκαλίας του εκπαιδευτικού της θεσμού. Η εργασία που ακολουθεί καταγράφει και αναλύει τις αξίες που περιέχονται στα αναγνωστικά του δημοτικού σχολείου, αξίες που στοιχειοθετούν μιαν αντίληψη για την παιδαγωγική, την ηθική και την ερμηνεία του κόσμου. Μέσα από τις σελίδες που ακολουθούν θα δούμε να διαγράφεται καθαρά ο ανθρώπινος τύπος, ο ηθικός άνθρωπος και ο πολίτης που το σχολείο τείνει να διαμορφώσει. Το πρότυπο αυτό είναι τερατώδες. Το δημοτικό μας σχολείο επιδιώκει, όπως θα δούμε, τη διαμόρφωση ενός ανθρώπου πριν απ’ όλα υποταγμένου, πειθήνιου, δίχως κριτική σκέψη, μοιρολάτρη, δεισιδαίμονα, θρησκόληπτου, ενός πολίτη για τον οποίο ο πατριωτισμός ταυτίζεται με την άκριτη αποδοχή της οποιασδήποτε πολιτικής εξουσίας, εφόσον είναι εξουσία. […] (Από την Εισαγωγή)
Μαλακό εξώφυλλο (20x14 εκ.), 240 σ.
Λέξεις - κλειδιά
Δέκατος ένατος αιώνας.
Εικοστός αιώνας.
Εκπαίδευση.
Θρησκείες.
Οίκος, οικογένεια.
Παιδί, παιδιά.
Σχολείο.